mind

Об’єднання гігантів: чому злилися Uber і «Яндекс.Таксі»

Та чи можливо, що до угоди неформально ввійшли і українські компанії

Об’єднання гігантів: чому злилися Uber і «Яндекс.Таксі»
Фото Shutterstock

Глобальні сервіси Uber і «Яндекс.Таксі» у Росії створили об'єднану компанію, яка також працюватиме на ринках Казахстану, Вірменії, Азербайджану, Грузії та Білорусі. Назва нового об’єднання – NewCo; компанія буде зареєстрована в Нідерландах.

Пакет у 59,3% у NewCo дістався «Яндексу», 36,6% – Uber, ще 4,1% – співробітникам. За умовами угоди, сторони домовилися інвестувати в компанію $100 млн і $225 млн відповідно. Світові ЗМІ назвали угоду відходом Uber з Росії та інших ринків СНД (крім України). Вартість акцій «Яндекса» на Московській біржі вчора побила історичний максимум. Cтатки бізнесмена Аркадія Воложа, одного із співвласників «Яндекса», за один день зросли на $200 млн.

Чому відбулася угода? Угоду можна назвати фінальним акордом у тій запеклій конкуренції, з якою Uber стикається в ході своєї активної зовнішньої експансії, зокрема в Росії, – пишуть світові ЗМІ. Сервіс «Яндекс.Таксі» почав роботу в РФ ще в 2011 році, Uber – двома роками пізніше. Останній розвивався досить агресивно, його частка на російському ринку в 2016 році склала близько 18%, що вдвічі вище, ніж роком раніше.

Але «Яндекс» все одно попереду: у нього 30%, і теж зростання вдвічі за рік. Обсяг ринку таксі в РФ у 2016 році оцінювався в близько $9 млрд, останнім часом він швидко зростав завдяки цим двом компаніям. На ньому вже не так багато гравців – у квітні про об'єднання оголосили великі служби-агрегатори таксі Fasten і RuTaxi.

Крім цього тандему, а також Uber і «Яндекс», помітною компанією є сервіс Gett, є ще дещо менші служби «Максім», «Вєзі» та інші. З приходом Uber конкурентам не вдалося уникнути цінової війни, і зниження вартості поїздок охолоджувало інтерес до цього бізнесу з боку водіїв. Експерти впевнені, що назріла консолідація. «Компанія «Яндекс.Таксі» поставила за мету велике розміщення акцій, тому їй потрібно було будь-якою ціною зібрати максимальну аудиторію. Зрозуміло, що у цій ціновій війні рано чи пізно в когось мали закінчитись гроші», – вважає Данило Ваховський, директор з маркетингу українського сервісу Uklon.

А хто більше заробляв? Uber не розкриває своїх даних щодо виручки та прибутку за окремими країнами, при цьому відомо, що глобальна компанія у 2016 році отримала $2,8 млрд збитків. «Яндекс.Таксі» у РФ теж був збитковим – минулого року він показав $35 млн збитку. Вийти на прибуток сервіс планував лише 2021 року. У квітні російський «КоммерсантЪ» писав про те, що «Яндекс.Таксі» видав JP Morgan мандат на пошук інвестора з наміром залучити на розвиток близько $150–200 млн, можливо, в обмін на пакет акцій 13–17%.

Одне з джерел видання припустило, що кошти потрібні компанії для поглинань напередодні очікуваної консолідації ринку. «Цією угодою «Яндекс» усуває агресивного конкурента, що в підсумку призведе до поліпшення монетизації та прибутковості», – сказав Reuters аналітик Райффайзенбанку Сергій Либин. Інші додають, що економіка проекту Uber не дозволяла далі субсидувати поїздки з урахуванням не надто значної частки ринку. Тоді як органічне зростання компанії вже було на межі вичерпання, і нарощувати її далі було б складніше.

Чому Uber вкладає більше грошей, але отримує менше акцій? Внески були розраховані на підставі оцінки вартості компаній, зробленої під час підготовки угоди, каже головний спеціаліст з аналітики та стратегії Mail.Ru Group Олександр Гірський. Uber дісталося мало, і він додав більше грошей, щоб його частка стала більше. Але все одно недостатньо багато грошей, щоб вона стала 50%. «Яндекс» дійсно був істотно більшим за всіма показниками», – говорить Гірський.

«Бізнес «Яндекс.Таксі» у регіоні більший, ніж бізнес Uber, тому логічно, що частка «Яндекса» в новій компанії більше. Ми вважаємо угоду дуже вигідною для нас», – прокоментували в Uber.

У Uber проблеми з прибутком і на інших ринках. Чому йдуть саме з РФ? Хоча такий крок – дійсно рідкісний для компанії, яка все ж частіше розширює свою географію, ніж звужує, таке з Uber сталося не тільки в Росії. Минулого року китайська компанія Uber China об'єдналася з місцевим конкурентом Didi Chuxing. Саме остання компанія стала платформою для об'єднання. До цього Uber витратив мільярди доларів на субсидії для місцевих водіїв, і все-таки не витримав жорсткої цінової війни.

Після об'єднання він отримав частку в спільному підприємстві в розмірі 17,5%, що відповідає близько $8 млрд. При цьому компанія продовжує зазнавати збитків в Індії та Південно-Східній Азії, пише Bloomberg. Аналітики агентства прогнозують, що угода в РФ стане попередником подальших процесів консолідації в цій частині світу, зокрема на великих ринках, що розвиваються.

Так що в підсумку отримають обидві компанії? Перш за все взаємний доступ до ринків і капіталів. Сьогодні Uber доступний в 16 містах Росії, «Яндекс.Таксі» – в 126 містах і шести країнах. Відповідно, внаслідок угоди Uber отримає доступ до всіх інших міст Росії, Вірменії, Грузії. Тоді як «Яндекс.Таксі» автоматично виходить на ринок Азербайджану, де зараз працює Uber. За даними російського РБК, до угоди добова кількість поїздок на таксі у «Яндекса» становила 500 000, Uber – 160 000 (у об'єднаного сервісу Fasten, за даними самої компанії, 1,5 млн поїздок на добу).

Тепер же колишні конкуренти з нового тандему розраховують обслуговувати спільно 35 млн поїздок, загальна вартість яких складе близько $135 млн. Тобто за обсягом виручки загальна частка NewCo на ринку складе близько 16%. Самі учасники тандему оцінюють вартість нової компанії в $3,73 млрд. Вона працюватиме на одній технологічній платформі, проте для користувачів, як і раніше, будуть доступні обидва додатки.

Тепер ціни на таксі виростуть? Думки з цього приводу аналітиків розходяться. Одні вважають, що так, оскільки саме припинення цінового демпінгу є однією з цілей об'єднання. Інші впевнені: поки ціни збережуться, оскільки конкуренція все ще є, і, можливо, ринок продовжуватиме укрупнюватися. Засновник сервісу Gett Дейв Вайсер уже спрогнозував, що ціни зростуть, а маржинальність цього бізнесу в Росії стабілізується. Самі представники нової компанії запевняють, що поки планів щодо перегляду тарифів немає. У будь-якому випадку угоду ще пильно вивчать антимонопольні органи, які протягом 30 днів повинні надати свій висновок.

А що з Uber в Україні, чому він не увійшов в угоду? Найімовірніше, через політичні ризики, які несе в Україні бренд «Яндекс». «В Україні компанії «Яндекс» та «Яндекс.Таксі» знаходяться під санкціями згідно з указом президента та рішенням РНБО», – нагадує Данило Ваховський. При цьому він припускає, що угода могла включити в себе і український бізнес, але без афішування цього.

«Це цілком можливо, адже угоду ще не закрито, її деталі не оприлюднені, то ж ми всього можемо не знати», – говорить він. Чи можлива подібна консолідація ринку таксі в Україні у найближчому майбутньому? Навряд чи, вважає експерт.

«По-перше, тому що всі гравці в Україні є досить незалежними, по-друге, через те, що ринок у нас знаходиться у значно менш адекватному стані з точки зору регулювання, ніж у Росії. Там все-таки він більш цивілізований та упорядкований», – вважає Ваховський. У прес-службі Uber раніше повідомили, що Україна не є частиною угоди з «Яндексом». Але додали, що через неї Uber відмовляється від оголошених раніше планів відкрити в Києві центральний офіс з роботи на території СНД.