mind

Олег Назаренко: «Бізнес із ввезення авто з литовськими номерами кришується корумпованими правоохоронцями і політиками»

Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) – про те, чому покупка авто з іноземною реєстрацією є незаконною і які проблеми може створити таке придбання

Олег Назаренко: «Бізнес із ввезення авто з литовськими номерами кришується корумпованими правоохоронцями і політиками»
Олег Назаренко
Фото facebook.com/avtomarketing

Ще навесні цього року профільний комітет ВР відхилив законопроект №5567 «Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо врегулювання транзиту та тимчасового ввезення транспортних засобів особистого користування)», прозваний у народі «законом Володимира Парасюка». Цей законопроект передбачав легалізацію тимчасово ввезених на територію України автомобілів з іноземною реєстрацією. На думку членів комітету, практично всі ці авто ввезені до нашої країни з порушенням українського законодавства, тому їхня легалізація є дискримінацією щодо громадян, які придбали автомобілі зі сплатою всіх податків і зборів.

Проте пристрасті з цього приводу не вщухають, а число авто з іноземними номерами на дорогах країни росте як на дріжджах, досягнувши, за даними експертів, 2 млн одиниць. Про законність їхнього перебування на території України і неприємні наслідки, які загрожують власникам таких авто, Mind розповів генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.

– Розкажіть про схеми ввезення в Україну автомобілів з іноземною реєстрацією.

– Загалом існує лише дві схеми ввезення в Україну таких авто. Перша – оформлення методом транзиту, коли абсолютно законно дозволяється ввезення на 5–10 днів. Цією схемою користуються жителі прикордонних районів, які займаються бізнесом – раз на тиждень виїжджають за кордон, везучи при цьому бензин, горілку, сигарети, продукти харчування... Люди виживають, як можуть. Щоправда, зустрічаються громадяни, які оформляють в'їзд в Україну як транзит, а потім не виїжджають у встановлений термін. У такому випадку, згідно зі ст. 469 Митного кодексу, їм загрожує штраф у розмірі до 8500 грн. Але, у принципі, схема транзиту без порушення термінів перебування в 5/10 днів абсолютно законна.

Друга схема – тимчасове ввезення. Згідно зі ст. 380 Митного кодексу, нерезиденти України можуть ввезти авто в Україну терміном на один рік для особистого користування. Саме ввезення таких авто абсолютно законне, але незаконна передача цього автомобіля іншій людині, бо згідно з тією ж ст. 380 МКУ таке авто призначене для особистого користування особи, яка його ввезла, тобто іноземця, і передавати його будь-кому він не має права. Насправді ж цими нормами нехтують і повсюдно продають такі авто українцям. А це вже незаконно!

За цією схемою працює маса фірм-посередників, послуги яких коштують від 1000 до 1400 євро. Як правило, наші співгромадяни відкривають у Литві або інших країнах фірми на підставну особу, на баланс яких реєструють автомобілі, куплені по всій Європі. Потім ці авто завозять в Україну нерезиденти, прозвані «верблюдами» або «аватарами». У народі такі автомобілі прийнято називати «литовцями», бо найпоширенішими в Київській області є авто з литовськими номерами.

Насправді для реалізації цієї схеми використовуються також польські, румунські, болгарські чи словацькі фірми, а на сході України – у Сумській чи Харківській областях – їздить велика кількість машин з російськими номерами. Наші співгромадяни, нібито «патріоти» України на авто з російськими номерами, кричать, що люблять Україну, а насправді платять транспортний збір у російський бюджет, тобто Путіну.

– Інших схем не існує?

– Громадяни-резиденти, які перебувають на тимчасовому консульському обліку в консульській установі України за кордоном, мають право тимчасово ввозити на митну територію України під письмове зобов'язання про зворотне вивезення один транспортний засіб для особистого користування. Але не більше, ніж на 60 днів, тобто кожні два місяці їм доводиться перетинати кордон України. Тому така схема не поширена.

– Якщо передача іншій особі тимчасово ввезеного автомобіля незаконна, яким чином працюють ці закордонні фірми?

– Щоб пояснити нашим громадянам, за що ці фірми беруть гроші, вони придумали казку про Стамбульську конвенцію. Покупця такого авто в Україні вони оформлюють нібито співробітником «литовської» фірми і нібито посилають його у відрядження в Україну, видаючи відповідний пакет документів. Навіть дають доручення на право керування, що давно скасовані в Україні. Але у мене просте питання: якщо співробітникам литовської фірми – українцям дозволяється завозити такі машини, то навіщо активісти вимагають легалізації цих машин? Чому є рішення судів, за якими ці авто конфіскуються?

Тому, що все це обман. Якщо ви відкриєте Стамбульську конвенцію, то прочитаєте, що країна-учасниця зобов'язана надати право нерезидентам ввозити авто на іноземній реєстрації. Україна, як і інші країни-учасниці, виконала цю норму. Але в цій самій конвенції йдеться про те, що країна-учасниця може надати можливість резидентам своєї країни також ввозити авто на іноземній реєстрації. Може надати, а може і не надати. Україна такого права не надає. Згідно зі ст. 380 МКУ, резидент має право ввозити авто на іноземній реєстрації за умови сплати всіх митних платежів. Жодних винятків для українців – співробітників іноземних фірм у Кодексі немає. Усе це вигадали продавці авто з іноземною реєстрацією для обману людей.

До речі, інші країни – учасники Стамбульської конвенції зробили так само. Знаєте, скільки може німець – співробітник української фірми їздити в Європі на авто з українською реєстрацією? П'ять днів. І так скрізь. Так, в Європі теж знаходяться «кмітливці», які їздять на литовських, польських і болгарських номерах по інших країнах ЄС, щоб заощадити на страховці. Але, по-перше ЄС – це практично одна держава. А по-друге, наприклад, італійська фінансова поліція інкримінує власникам таких авто несплату податків на майно.

Наше законодавство в цьому плані повністю відповідає законодавству Європейського союзу. Всі ці фірми кришуються корумпованими митниками, правоохоронцями та політиками. Зокрема, деякі митники закривають очі на існування нерезидентів, на яких записані сотні ввезених в Україну автомобілів.

– Продавці машин з іноземною реєстрацією запевняють, що для легальності використання такого авто в Україні досить раз на рік виїхати за кордон і повернутися назад.

– Виїхати і повернутися повинна та сама особа, яка ввезла в Україну автомобіль, тобто «верблюд». Але фірмі, яка продала авто, нецікаво знову платити молдаванину або литовцю, щоб він це робив. Навіщо платити, якщо поліція нічого не контролює. Так, бувають випадки, коли у наших громадян є два паспорти, і вони, як іноземці, користуються машинами на іноземних номерах. Або домовляються зі знайомими, наприклад поляками, на яких зареєстровані такі авто і які надають такі послуги – раз на рік приїжджають на кордон, проганяють машину туди-назад.

Але спробуйте поїхати до Німеччини, купити в німця автомобіль і запропонувати йому: «А давай, Курт, ти не знімеш машину з обліку, а я буду на ній їздити по Україні». Німець відповість: «Ти ідіот? Я буду за тебе платити транспортний і екологічний збір, штрафи? Ні, дорогенький, знімаємо машину з обліку». А на транзитних номерах можна ввезти машину в Україну на тривалий термін без розмитнення. Тому реєструють машину в Литві, як власність підставної фірми. Для пересічного громадянина така схема дуже накладна. Пересічний громадянин не має ані своєї литовської фірми, ані родича в Польщі... Тому без посередника тут не обійтися.

Саме тому політики, що кришують цей «бізнес», не зацікавлені в зниженні податків на ввезення авто. Адже, якщо будуть менші податки і законно ввезені автомобілі стануть доступнішими, цьому «бізнесу» прийде кінець. Хто погодиться платити 1400 євро та їздити на автомобілі, що де-юре належить литовській фірмі, якщо можна заплатити ці самі 1400 євро в бюджет за «розмитнення» та мати власне авто, з яким можна робити все що завгодно? Тому наші спроби скасувати або знизити акциз і митні платежі наштовхуються на лобі деяких народних депутатів, які й кришують цей незаконний бізнес.

– Які неприємності загрожують власникам авто з іноземною реєстрацією?

– Найбільше неприємностей виникає в автомобілістів, яким «пощастило» потрапити в ДТП за участю таких авто. За даними страховиків за 2016 рік, на машини з іноземними номерами було виписано 38 000 полісів цивільної відповідальності, тоді як по Україні їздить близько 1 млн «авто на євробляхах». Якщо відняти 37 000 «пересічників» (транзитний в'їзд), що застраховані, то лише одне з тисячі авто з іноземними номерами має покриття на випадок, коли її водій визнаний винним у ДТП. Почасти тому водії «литовців», потрапляючи в ДТП, просто кидають свої машини і ховаються, щоб не платити потерпілому, якщо вони будуть визнані винними у створенні ДТП.

– І все ж чим ризикує власник авто з іноземними номерами?

– Якщо його затримує поліція, то, виходячи з існуючої судової практики, є лише два варіанти, залежно від лінії його поведінки. Якщо він каже, що це його машина, що він співробітник або засновник іноземної фірми, то в такому випадку, згідно зі ст. 485 Митного кодексу України, йому загрожує штраф у розмірі до 300% митних платежів. Таке рішення, наприклад, винесено судом в Одесі. Правда, автомобіліст подав апеляцію, де заявив, що це авто завозив болгарин, що він просто на ньому їздив як водій і не знав, що машина не розмитнена. У підсумку його виправдали, він пішов без штрафу, але й без машини, від якої відмовився. Тобто в разі ДТП такий автомобіліст як мінімум буде змушений понести судові витрати, щоб довести, що авто не його, а також залишиться без машини.

Те ж саме відбудеться в разі викрадення. До такого громадянина в будь-який момент можуть підійти, викинути його з авто і поїхати. І куди він піде? У поліцію? А що він там скаже? «У мене викрали машину»? Поліцейський поставить питання: «А це ваша машина? Ні? Вона належить литовській фірмі? То нехай литовська фірма і звертається до нас».

Навіть більш, зараз з'явилася інформація про те, що коли литовська фірма, на якій зареєстровані продані в Україні авто, оголошується банкрутом, її борги передаються колекторам, а ті шантажують українців, обіцяючи оголосити авто в розшук, оскільки ці машини є майном фірми. Адже факт передачі грошей за таку машину ніде не реєструється. Біля станції метро «Житомирська» в Києві є цілий базар, де продають такі автомобілі. Але їздити на них незаконно, навіть якщо покупець має довіреності від Обами, Трампа і Далі Ґрибаускайте.

– Проте в Києві є навіть служби таксі, автопарки яких повністю складаються з авто на тимчасовій реєстрації.

– Згідно зі ст. 380 МКУ, ці авто заборонено використовувати для підприємницької діяльності.

Олег Назаренко: «Бізнес із ввезення авто з литовськими номерами кришується корумпованими правоохоронцями і політиками»
Олег Назаренко
Фото УНIАН

– Тобто будь-який працівник поліції може зупинити таке авто і конфіскувати його?

– Звичайно. Але коли в 2014 році ДАІ розігнали, а в поліцію набрали гламурних дівчат і вчорашніх перукарів, яких американці навчили стояти в красивій позі, робити селфі та переводити бабусь через дорогу, але не навчили законам, то багато хто почав завозити авто за цією схемою. Як тільки поліція почала перманентно боротися з цим явищем, фірми-продавці стали інструктувати своїх покупців: «Якщо тебе зупинили, ти в жодному разі не виходь з машини, закрийся і дзвони нашому представнику». У результаті були випадки, коли після зупинки поліцейськими приїжджала група людей в напіввійськовій формі та починала тиснути: знімати на камеру, фіксувати процесуальні порушення, а вони є, оскільки працівники поліції недосвідчені... Врешті-решт поліція просто боїться. У них виникає питання: «Якщо завтра зміниться влада і активісти стануть нардепами, чи не вийде, що за виконання наказу або закону мене виженуть з поліції або засудять?».

– Тобто поліція не виконує свою роботу?

– Уявіть собі ситуацію: ви забули купити талончик на громадський транспорт в кіоску, зайшли в тролейбус, а водій теж не продає талончик. У підсумку ви проїхали до потрібної зупинки «на шару», контролерів немає. Завтра ця історія повторилася, післязавтра теж – і так протягом одного-двох років. Всі звикли, що їздити можна безкоштовно. І раптом у якийсь момент з'являються контролери і намагаються оштрафувати «зайців», а пасажири кричать: «Свавілля, зрада...»

Ось так і з автомобілями на іноземних номерах. Люди звикли не платити податки, а тепер, коли поліція намагається навести порядок, активісти влаштовують акції протесту. У країні створена патова ситуація: за даними ДФСУ, завезено близько 500 000 автомобілів з іноземною реєстрацією (а деякі експерти говорять про 2 млн завезених авто). Якщо всі ці авто оголосити поза законом і конфіскувати, то їхні власники будуть, м'яко кажучи, незадоволені. Тому робляться спроби легалізувати ці авто, прикладом чого може слугувати законопроект №5567, що дозволяє їздити на іноземних номерах, сплативши 200 євро на рік.

Я розмовляв з цього приводу з народними депутатами і з'ясував, що у разі розгляду даного законопроекту близько 70 з них готові вимагати внесення поправок, що усувають дискримінацію щодо автомобілістів, які купили авто легально. За логікою їм слід надати право повернути назад гроші, які вони сплатили як податки в бюджет, і потім теж зареєструвати свої авто в Литві або інших країнах, платити 200 євро на рік і спокійно їздити. Хіба не логічно? Якщо народні депутати хочуть дозволити частини українців їздити на авто без сплати податків, то повинні повернути податки і тим українцям, які їх сплатили.