mind

Виконавча служба: що здобули?

Головні виклики реформи системи виконання судових рішень та підсумки роботи служби за півроку

Цей матеріал також доступний російською
Виконавча служба: що здобули?
Фото: Shutterstock

Минув рік відтоді, як парламент проголосував, а президент підписав закони «Про виконавче провадження» та «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів». І через два місяці буде рік, як закон набрав чинності.

На поверхні знаходиться та частина реформи, що стосується впровадження інституту приватних виконавців. Про це найбільше говорять сьогодні. І я анітрохи не хочу применшити досягнення Міністерства юстиції у цьому плані. Але що залишається за завісою, так це робота над підвищенням ефективності Державної виконавчої служби.

Варто нагадати, що після підписання законів президентом Кабінет міністрів своєю постановою №643 затвердив Порядок виплати винагород державним виконавцям та їхні розміри, а також розмір основної винагороди державного виконавця. Постанова набула чинності разом із законом.

Таким чином, восени виповнитися рік, як реформа працює в частині підвищення мотивації державних виконавців. Нижче – підсумки роботи Державної виконавчої служби за перше півріччя 2017 року і порівняння з першим півріччям 2016 року (коли реформа ще не відбулася).

Відділів ДВС стало менше на один. Було 669 – стало 668. Скоротилася і кількість виконавців. Було 5822, а в 2017-му, коли виконавців уже почали мотивувати, – 5812. Мінус 1,2% виконавців.

А ось виконавчих документів надійшло на виконання менше майже на 40%! Тобто виконавців стало менше на 1,2%, а справ до них надійшло на 40% менше. На 14,7% скоротилася кількість документів, що підлягали виконанню у півріччі. На 14,4% скоротилося місячне навантаження на одного виконавця. Здавалося б – бери та демонструй ефективність. Але чомусь частка фактично виконаних документів у загальній кількості, що підлягає виконанню, не виросла. А навпаки, упала. Було 13,3, стало 12,7.

А кількість виконаних документів скоротилося на 88 000, або майже на 19%. Дивимося далі. І найцікавіше – можливо, ми побачимо збільшення стягнутих сум?

Загальна сума, що підлягає виконанню, збільшилася на 5%, і в першому півріччі 2017 року склала 590 млрд 149 млн 399 тис. грн.

Задля справедливості слід сказати, що динаміка завершених виконавчих документів у розрізі сум покращилася. У першому півріччі 2017 року було завершено 24,5% проти 23,5% минулого року. На 1% більше.

Але є інший показник, куди більш показовий, аніж завершені виробництва. Це завершення провадження з причини фактичного повного виконання, у грошовому вимірі.

У першому півріччі 2016 року частка виробництв, завершених через фактичне повне виконання, була 1,1%. У 2017-му цей показник зберігся. Було завершено через повне виконання лише 1,1% документів, у грошовому вимірі.

Щодо стягнутих сум, то тут показник погіршився. Минулого року за півріччя частка стягнутого склала 1,4%. Цього – 1,3%.

Перші приватні виконавці отримали на руки свідоцтва. Вони готують офіси, чекають перевірки, навчання в НАІС, і коли вони побачать себе в реєстрі приватних виконавців – почнеться нова ера виконання рішень в Україні.

Чи побачимо ми зростання показників ефективності системи виконання судових рішень, і яким буде це зростання?

Ми маємо нову професію. Від успіху цієї професії залежатиме, будуть виконані судові рішення чи ні. Біля двох третин приватних виконавців сьогодні – це екс-співробітники Державної виконавчої служби. Тієї самої, що демонструє озвучені вище показники антиефективності.

Наведені вище цифри можна вважати викликом: чи зможе нова професія стати успішною зі старими кадрами? Відповідь та відповідальність – на Міністерстві юстиції.

І тут саме час звернутися до юридичної спільноти – не співробітників виконавчої служби. Дерзайте. Сьогодні від вашої залученості в цю реформу буде залежати дуже багато. Реформа заради реформи Україні не потрібна – потрібна реформа заради результату, за який буде не соромно.